Кратка диагностика на уменията, знанията и готовността за училище:
Готовността или неготовността на детето за началото на училищното му обучение се определя от нивото на речевото му развитие. Това е свързано с факта, че именно с помощта на речта, устна и писмена, му предстои да усвоява цялата система от знания. Ако устната реч, то вече е овладяло до училище, то писмената тепърва му престои. И колкото по-добре е развита устната реч до постъпването в училище, толкова по-леко ще му бъде с овладяването на четенето, писането и разказвателните предмети.
Езикови знания и умения
Диагностични методи и средства |
Критерии и показатели |
Да |
Не |
1.Преразказване на кратка приказка |
1.Правилен изказ в речева ситуация; |
|
|
2.Участие в диалог; |
|
|
|
3.Следва сюжетното развитие и последователността в приказката; |
|
|
|
4.Различава главните герои; |
|
|
|
5.Асоциативно допълва изречение към сюжетна картина; |
|
|
|
6.Довършва приказката. |
|
|
|
|
|
|
|
2.Описание на любима игра или играчка |
1.Образува прости и сложни изречения; |
|
|
2.Умее да прилага основни граматични правила / за род и число, съгласуване на съществително с прилагателно име и др./ |
|
|
|
3.Разказване във връзка с преживяно, случило се. |
1.Осмисляне и точно използване на думите в изречението.
|
|
|
2.Използва описание на обстоятелства за време, начин и място. |
|
|
|
Общ брой точки: |
|
|
|
Един от най-трудните, сложни предмети в училище е математиката. Както показват психолого-педагогическите изследвания, 6-7 годишните деца в недостатъчна степен са готови за усвояване курса по математика в съответствие с училищните общообразователни програми. Във връзка с това, една от задачите и на родителите и на педагозите е да дадат на детето елементарни математически знания и да го подготвят за изучаването на предмета математика в училище.
Математически знания и умения
Диагностични методи и средства |
Критерии и показатели |
Да |
Не |
Дидактични игри и упражнения |
1.Разпознаване и описание на обект по различни признаци: цвят, форма, размер. |
|
|
2.Сравнява два обекта : -еднакви -различни -по-голям -по-малък |
|
|
|
3.Назовава геометрични фигури кръг , квадрат , триъгълник , правоъгълник; |
|
|
|
4.Броене от 1 до 10 във възходящ и низходящ ред; |
|
|
|
5.Използване на числителни редни; |
|
|
|
6.Познава математически символи и знаци- цифрите на числата от 1 до 10 , + , - , = ; |
|
|
|
7.Назовава последователността на дните от седмицата; |
|
|
|
8.Назовава месеците в годината; |
|
|
|
9. Има знания за пространствено разположение на собственото си тяло и на обектите в пространството. |
|
|
|
Общ брой точки: |
|
|
|
ТВОРЧЕСКИ СПОСОБНОСТИ И ТЯХНОТО РАЗВИТИЕ
Какво е това “творчески способности” или “креативност” (от лат. “creatio” - създаване)? Американският психолог Ерих Фром дава следното определение на понятието: “Това е способност да се удивляваш и познаваш, умение да намериш решение в нестандартна ситуация, това е целенасоченост за откриване на новото и способността дълбоко да осъзнаваш своя опит”.
За детето основната дейност, в която то проявява своето творчество е играта. Но играта не създава толкова условия за такава проява. Както показват изследванията на психолозите, тя в значителна степен способства, стимулира развитието на творческите способности на децата. В самата природа на детските игри са заложени възможностите за развитие на гъвкавостта, еластичността и оригиналността на мисленето, способността да конкретизират и развиват, както своите собствени мисли, така и предложенията на другите деца.
Още едно, изключително важно достойнство на игровата дейност, това е вътрешният и характер, мотивацията и. Децата играят, защото им харесва този процес. На възрастните им остава да използват тази естествена потребност за постепенно въвличане на децата в доста по-сложните творчески форми на игровата активност. При това много важно е да се запомни и внимава, че при развитие на творческите способности най-важно значение има самият процес на експериментиране, а не достигането на някакъв конкретен резултат.
РАЗВИТИЕ НА НАВИЦИТЕ ЗА УЧЕБНА ДЕЙНОСТ
За да е успешна учебната дейност на детето, то трябва да има определени умения и навици (автоматизиран способ за изпълнение на действията). Различни умения и навици са необходими за различните уроци. С пълна сила тези умения се развиват по-късно, но основите им се поставят още в предучилищна възраст. Сред тях най-голямо значение за учебната дейност имат: 1) възприемането на учебната задача и спазване последователността на правилата, 2) осъществяване на контрол над собствената дейност (самоконтрол) и 3) подготовка на ръката за писане.
ФОРМИРАНЕ ИНТЕРЕС КЪМ ЧЕТЕНЕПреди да се започне с обучението на детето за четене е необходимо то да прояви някакъв интерес към този вид дейност. Без наличие на такъв интерес обучението или ще е трудно, тромаво или ще бъде за детето истинско изтезание. Психолозите казват, че е необходимо да се сформира мотивация за четене. Как трябва да се постигне това? Има 2 много силно мотивационни способа: 1) колкото се може повече да се четат на децата различни, интересни приказки, истории, разкази, стихотворения, художествена литература за деца и 2) да се разказва и обяснява на детето защо е толкова интересно и особено важно да се научи да чете.
РЕЗУЛТАТИ:
Ако вашето дете има развити изброените умения и навици, то е готово да се справи с предстоящото обучение в училище. Ако резултатите показват ниски стойности е твърде вероятно да му бъде проблемно да се обучава, а и на вас ще ви е трудно да изисквате от него добри резултати.
Готовността на детето за обучение в училище е многофункционална и многокомпонентна дейност при това строго индивидуална и характерна за всяко едно дете. От тази му готовност зависи цялостното му развитие, успех и самочувствие като ученик и като човек. От това зависи и формирането на нагласите, и адаптацията към средата и социалната роля и позиция на ученик. А от нас възрастните, зависи всичко казано до тук и още много, много повече да бъде предадено на детето.
$120 000 за вашия проект
Албум „Писане и оцветяване“ – развитие н...
24.08.2009 00:54
Благодаря ти за коментара.
С много обич!
Благодаря ти за коментара, драги mrazekoff !
Всичко добро!
2. музика- превод
3. хороскопи
4. Dance of the sugar plum fairy from The Nutcracker (Mariinsky)
5. Andre Rieu - Shostakovich' Second Waltz
6. малкият принц
7. Агресията - усвоен модел на поведение у малките деца
8. 10 трика за добро настроение
9. For English teachers - SONGS, VIDEO AND STORIES
10. For English teachers - SONGS, VIDEO AND STORIES
11. Регионална библиотека "Л. Каравелов" - Русе
12. Българският он-лайн формат за психология
13. Седмичник "България",вестник на българските емигранти в Чикаго
14. Българска граматика- за справка!
15. Джани Родари - Продавач На Надежда
16. За Клюката
17. Интернет зависимостта или пристрастяването към глобалната мрежа
18. ПРиказка за Мотивацията
19. България в снимки при juliya2006
20. всичко от проекта "България в снимки"
21. Проект "България в снимки"
22. АВАТАР