Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2009 15:31 - ГОТОВНОСТТА НА ДЕТЕТО ЗА ОБУЧЕНИЕ В УЧИЛИЩЕ -ФИНАЛНА ЧАСТ
Автор: julia13 Категория: Технологии   
Прочетен: 5331 Коментари: 6 Гласове:
10



Кратка диагностика на уменията, знанията и готовността за училище:

 

Готовността или неготовността на детето за началото на училищното му обучение се определя от нивото на речевото му развитие. Това е свързано с факта, че именно с помощта на речта, устна и писмена, му предстои да усвоява цялата система от знания. Ако устната реч, то вече е овладяло до училище, то писмената тепърва му престои. И колкото по-добре е развита устната реч до постъпването в училище, толкова по-леко ще му бъде с овладяването на четенето, писането и разказвателните предмети.

Езикови  знания  и  умения

 

Диагностични методи   и    средства

Критерии и показатели

Да

Не

1.Преразказване на кратка  приказка

1.Правилен изказ в речева ситуация;

 

 

2.Участие в диалог;

 

 

3.Следва сюжетното развитие и последователността  в  приказката;

 

 

4.Различава главните герои;

 

 

5.Асоциативно допълва изречение към сюжетна  картина;

 

 

6.Довършва приказката.

 

 

 

 

 

2.Описание на  любима  игра  или  играчка

1.Образува прости и сложни изречения;

 

 

2.Умее  да  прилага основни  граматични  правила / за  род и  число, съгласуване  на  съществително с  прилагателно  име и др./

 

 

3.Разказване във връзка с  преживяно,  случило  се.

1.Осмисляне и точно използване на думите в изречението.

 

 

 

2.Използва описание на обстоятелства за време, начин  и  място.

 

 

Общ брой точки:

 

 

 

 

          Един от най-трудните, сложни предмети в училище е математиката. Както показват психолого-педагогическите изследвания, 6-7 годишните деца в недостатъчна степен са готови за усвояване курса по математика в съответствие с училищните общообразователни програми. Във връзка с това, една от задачите и на родителите и на педагозите е да дадат на детето елементарни математически знания и да го подготвят за изучаването на предмета математика в училище.

 

Математически знания и  умения

 

Диагностични методи   и    средства

Критерии    и   показатели

Да

Не

Дидактични  игри  и  упражнения

1.Разпознаване  и  описание  на  обект  по  различни  признаци: цвят, форма, размер.

 

 

2.Сравнява два обекта :

-еднакви                        -различни

-по-голям                       -по-малък

 

 

3.Назовава геометрични фигури 

кръг , квадрат , триъгълник , правоъгълник;

 

 

4.Броене  от  1  до  10  във  възходящ  и   низходящ  ред;

 

 

5.Използване на числителни редни;

 

 

6.Познава   математически  символи  и  знаци-  цифрите  на  числата  от  1  до  10 ,  +  ,  -   , = ;

 

 

7.Назовава последователността на дните от седмицата;

 

 

8.Назовава месеците в годината;

 

 

9. Има знания за пространствено разположение на собственото си тяло и на обектите в пространството.

 

 

Общ брой точки:

 

 

 

 

 

ТВОРЧЕСКИ СПОСОБНОСТИ И ТЯХНОТО РАЗВИТИЕ

Какво е това “творчески способности” или “креативност” (от лат. “creatio” - създаване)? Американският психолог Ерих Фром дава следното определение на понятието: “Това е способност да се удивляваш и познаваш, умение да намериш решение в нестандартна ситуация, това е целенасоченост за откриване на новото и способността дълбоко да осъзнаваш своя опит”.

За детето основната дейност, в която то проявява своето творчество е играта. Но играта не създава толкова условия за такава проява. Както показват изследванията на психолозите, тя в значителна степен способства, стимулира развитието на творческите способности на децата. В самата природа на детските игри са заложени възможностите за развитие на гъвкавостта, еластичността и оригиналността на мисленето, способността да конкретизират и развиват, както своите собствени мисли, така и предложенията на другите деца.

Още едно, изключително важно достойнство на игровата дейност, това е вътрешният и характер, мотивацията и. Децата играят, защото им харесва този процес. На възрастните им остава да използват тази естествена потребност за постепенно въвличане на децата в доста по-сложните творчески форми на игровата активност. При това много важно е да се запомни и внимава, че при развитие на творческите способности най-важно значение има самият процес на експериментиране, а не достигането на някакъв конкретен резултат.

РАЗВИТИЕ НА НАВИЦИТЕ ЗА УЧЕБНА ДЕЙНОСТ

За да е успешна учебната дейност на детето, то трябва да има определени умения и навици (автоматизиран способ за изпълнение на действията). Различни умения и навици са необходими за различните уроци. С пълна сила тези умения се развиват по-късно, но основите им се поставят още в предучилищна възраст. Сред тях най-голямо значение за учебната дейност имат: 1) възприемането на учебната задача и спазване последователността на правилата, 2) осъществяване на контрол над собствената дейност (самоконтрол) и 3) подготовка на ръката за писане.

ФОРМИРАНЕ ИНТЕРЕС КЪМ ЧЕТЕНЕ

Преди да се започне с обучението на детето за четене е необходимо то да прояви някакъв интерес към този вид дейност. Без наличие на такъв интерес обучението или ще е трудно, тромаво или ще бъде за детето истинско изтезание. Психолозите казват, че е необходимо да се сформира мотивация за четене. Как трябва да се постигне това? Има 2 много силно мотивационни способа: 1) колкото се може повече да се четат на децата различни, интересни приказки, истории, разкази, стихотворения, художествена литература за деца и 2) да се разказва и обяснява на детето защо е толкова интересно и особено важно да се научи да чете.

РЕЗУЛТАТИ:

Ако вашето дете има развити изброените  умения и навици, то е готово да се справи с предстоящото обучение в училище. Ако резултатите показват ниски стойности е твърде вероятно  да му бъде проблемно да се обучава, а и на вас ще ви е  трудно да изисквате от него добри резултати.

Готовността на детето за обучение в училище е многофункционална и многокомпонентна дейност при това строго индивидуална и характерна за всяко едно дете. От тази му готовност зависи цялостното му развитие, успех и самочувствие като ученик и като човек. От това зависи и формирането на нагласите, и адаптацията към средата и социалната роля и позиция на ученик. А от нас възрастните, зависи всичко казано до тук и още много, много повече да бъде предадено на детето.



Тагове:   училище,   обучение,


Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tiia - За мен е много полезно!
24.08.2009 00:48
Благодаря :)
цитирай
2. анонимен - Това е много полезна информация
24.08.2009 00:54
Единствено родителите имат (или трябва да имат) цялото дълготърпение, което е необходимо за да се повтарят десетки пъти лесни задачки, обяснения и да се предизвика въобръжението на децата докато се четат приказки. Разбира се, имам предвид да се започне в достатъчно ранна детска възраст с елементарни упражнения, които да дават постепенно самочувствие на детето, че е способно и може да се справя успешно. В детските градини, дори и при най-доброто желание на учителките, не е възможно да се обърне толкова специално внимание на всяко дете поотделно. За пореден път доказваш колко е важно да има близки отношения между родители и деца. Но сега се сещам за едно важно допълнение. От личен опит мога да кажа, че ако детето общува предимно с възрастни, то придобива навици и начин на мислене, които не са свойствени за децата. Това пречи на взаимоотношенията му с неговите връстници. По-трудно влиза в контакт с тях, защото не знае как. Моята дъщеря отиваше да си говори с майките и бабите на пейките в градинките, вместо да се заиграва с децата:) Трябваше да полагаме допълнителни усилия за да я научим да общува с други деца. Така че, трябва да се намери баланс.
цитирай
3. mrazekoff - Диагностиката
26.08.2009 10:23
е необходима, за тези, които ще постъпват в училище, но дали не е необходима и за тези, които са от малцинствата, след като при тях процента на неграмотност е най-голям. Ако се разходим с микрофон и камера из столицата (все пак там са хората с най-големите претенции) и зададем тези елементарни въпроси, дали няма да се затруднят да отговорят на тях и много от хората....:)
цитирай
4. julia13 - do tiia
26.08.2009 15:20
радвам се, че ти е било и интересно и полезно, пак заповядай! С пожелание за здраве и много положителни емоции, мила tiia!
цитирай
5. julia13 - до harvi
26.08.2009 15:28
така е мила ми harvi, но в детските градини, колкото и да не може, наистина е така, няма физическа възможност предучилищният педагог, да обърне лично внимание, нещо абсолютно е необходимо за детето, въпреки всичко детето живее, общува в детската група, научава се да живее в детският колектив, със всичките му плюсове и минуси необходими за адаптацията и социализацията на детската личност, аз съм твърдо за детската градина пред детегледачки и баби, като правя предварителната уговорка детето да попадне при човек - мъж/жена, които си обичат професията и децата, какво може да се очква от човек, който не обича себе си, камо ли другите или децата, а те искат, имат огромната необходимост от много обич, строгост и взискателност, за да се изградят като личности!
Благодаря ти за коментара.
С много обич!
цитирай
6. julia13 - до mrazekoff
26.08.2009 15:32
уважаеми mrazekoff, прав си, но както се казва: На човек можеш да му вземеш, не можеш да му дадеш. При harvi в блога и има много хубави постинги и за трайно незаетите, част от които са и тези споменати от теб в коментара си. В крайна сметка, Който иска намира начин, който не иска намира причини, нали?!
Благодаря ти за коментара, драги mrazekoff !
Всичко добро!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: julia13
Категория: Други
Прочетен: 1705759
Постинги: 484
Коментари: 2027
Гласове: 18279
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930