ЕДИН ПОГЛЕД КЪМ СПЕЦИФИКАТА НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
ЮЛИЯ ДОНЧЕВА
Началото на идеята за гражданското образование се корени още в антична Гърция и древен Рим. При всеки преход от една историческа епоха към друга се дава тласък на развитието на идеята за гражданското образование. Това е така, вследствие появата на нови теории и концепции за държавата и обществото, за правата и свободите на човека. В такъв преход сега е България и сами се убеждаваме, че гражданското образование има своето развитие в днешни дни. В предучилищна възраст това развитие се състои в няколко СЪДЪРЖАТЕЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ които са:
1. Осмислянето на “Аз” – а (от детето), като ценност.
2. Мястото на детето, като част от институциите (под такива разбираме – семейство, детска градина).
3. Детето и родното място.
4. Детето и родината.
Осмислянето на “Аз” – а. Това, което трябва да помогнем е детето да реши проблемите, които стоят пред него, а именно:
· Самоуважението, самоизявата или схващането за себе си, като ценност.
· Проблем във връзка с “Аз” – а е “Аз” идентификацията – като възраст, пол; като етническа принадлежност.
Тук водещ акцент е детето и другите хора – възрастни, връстници. Важно е, че тук и сега се поставя начало в поемането от детето на определени роли във връзка с игровата дейност, трудовата дейност; ролите му в семейството; отношението му към по–малките деца от него.
В тази възраст е важно, че се формират наченки в самообслужването и отношението му (на детето) към материалната среда. Изгражда се интеркултурният диалог, взаимодействието и взаимоотношението между деца от другите етноси и култури.
Преди това, много важен елемент е взаимодействието с партньорите (в семейството и детската градина) от позицията на социална роля.
Мястото на детето, като част от институциите. В предучилищна възраст се поставя началото на изграждане и формиране на правила и изисквания за поведение на приобщаване към социалната група – социализиране и етикет на поведение.
Освен осмислянето на “Аз“ – а, друго развитие в отношението ни към детето и неговата личност е правата на детето – революционно, ново, позитивно мислене от страна на нас възрастните. Тук ще маркирам няколко показатели:
· Какво е поведението на другите към него (детето)?
· Какви задължения имат възрастните към детето; как се отнасят те към него?
· Отношението на институциите към детето – семейството и детската градина; какви са условията на живот – материални, духовни, социални, здравословни за живот.
Детето и родното място. Все повече се убеждаваме, че онова, което ни дава здрави сили и опора са корените ни. Здравите български корени, корените на рода ни, онези корени, които съхраниха българщината дори и сред петстотин годишно робство. Ние сме хората, които ще направим така, че детето да се вживее в типичната култура на родното място – историческа, административна, обществено – културна. Детето да познава поминъка и бита на хората сред които се е родило и с които живее.
Важно е и изграждането и формирането на култура на поведение у малкия човек. Това е поведението му на улицата и на обществените места.
Детето и родината. В тази възраст – предучилищната се изгражда у детето отношение към България. България като територия (местоположение, граници), към най – емблематичните природни дадености – планини, море. Символите на републиката. Начало в познания и отношения на детето към българския народ, към най–значимите личности и събития в историята ни. Това са знания за цял живот, знания, които се развиват и доразвиват от отделната личност.
В резултат на глобалните процеси, под чието влияние е и нашата родина гражданското образование бележи един качествено нов преход в съдържанието и обучението си в тази крехка детска възраст. То присъства неотклонно в духовния и социалния живот на отделните общности и групи. То (гражданското образование) съдържа в себе си натрупаната социална памет и опит на поколенията, която идва от дълбока древност до наши дни и постига приемственост и развитие в историята на отделни държави, народи, нации, етноси и общности.
ЛИТЕРАТУРА
1. Балкански, П., З. Захариев.Въведение в гражданското образование., С., 1998
2. Витанова, Н., Социално и когнитивно пространство на процесите в детската група: възрастова сензитивност, С., 1999.
3. Гражданско образование, книга за учителя – Център “Отворено образование”, С., 1995
4. Гражданско образование, помагало., Учителски синдикат към КТ”Подкрепа”,Американски център за международна синдикална солидарност.,С.,2001.
5. ЗАКОН за закрила на детето. - Държавен вестник, бр. 48,2000.
6. ЗАКОН за народната просвета.-Държавен вестник, бр.86, 1991.
7. Права на човека. Международни актове. Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, С., 1993
21.02.2009 11:25
2. музика- превод
3. хороскопи
4. Dance of the sugar plum fairy from The Nutcracker (Mariinsky)
5. Andre Rieu - Shostakovich' Second Waltz
6. малкият принц
7. Агресията - усвоен модел на поведение у малките деца
8. 10 трика за добро настроение
9. For English teachers - SONGS, VIDEO AND STORIES
10. For English teachers - SONGS, VIDEO AND STORIES
11. Регионална библиотека "Л. Каравелов" - Русе
12. Българският он-лайн формат за психология
13. Седмичник "България",вестник на българските емигранти в Чикаго
14. Българска граматика- за справка!
15. Джани Родари - Продавач На Надежда
16. За Клюката
17. Интернет зависимостта или пристрастяването към глобалната мрежа
18. ПРиказка за Мотивацията
19. България в снимки при juliya2006
20. всичко от проекта "България в снимки"
21. Проект "България в снимки"
22. АВАТАР